Both the Shulchan Aruch Harav and the Mishnah Brurah use similar terminology when describing the importance of the shin being "pointy" on the bottom and all three branches of the letter shin meeting at a point or "chad" at the bottom of the letter. There is a strong foundation in Halacha for this and for the bottom of the shin to be flat like a moshav (base) is considered questionable (Pri Megadim) and definitely not Kosher Lechatchillah. It is worse if the moshav is very wide, but it is still questionable if it is lechatchillah if there is a thick noticeable base rather than a chad. Even for Sephardim, who lechatchillah make an angular base, it is still important that the base is indeed on a (significant) angle. If the base is flat, even if all three branches of the shin come out of the base connected , as in the top picture, it is problematic. It is worse in the bottom picture below where the right head/ branch comes out of the right part of the base and the m
THE RABBANIM HERE PASKEN THE SAME WAY.
ReplyDeleteTHE ONLY TIME IT IS A SAFEK IS IF THE MEZUZOS WERE TAKEN DOWN BEFORE SHKIYA AND PUT UP AFTER TZES. BUT THE NEXT DAY IS DEFINITELY CHAYEV A BRACHA
מענין שקיע למזוזה?
DeleteHere in NY no bracha is recited even if they were taken off in morning and put back at night.
ReplyDeleteI am not clear whats the halacha if the mezuzos are not marked to be put back on the same place.
הרב מדברצין בעל באר משה ז"ל היה אומר שאין לברך רק ורק אם בעל המזוזה עומד כל זמן מול הסופר מתחלה עד סוף הבדיקה ומחזירם מיד. דוקא בצורה זאת אין צריך לברך, אבל אם הלך ללמוד הרי הסיח דעתו וחייב שוב לברך.
Deleteובספר מבי דינא מביא ששעה או שעתיים חשיב הפסק
וכן בילקוט יוסף :
מי שהסיר את המזוזה מפתח ביתו ונתנה לסופר כדי לבודקה ולהגיה
אותה ונמצאת כשרה כשחוזר לקובעה בפתח ביתו חוזר ומברך לקבוע מזוזה
ואם הסיר המזוזה על דעת לעשות לה תיק נאה יותר וחוזר לקובעה אין צריך
לברך אלא אם כן השהה אותה בידו שעדת רבות עד שהסיח דעתו ממנה שאז
צריך לברך קודם שיקבענה ואם נפלה המזוזה מעצמה ממזוזת הפתח וחוזר
לקובעה הדבר שנוי במחלוקת אם יברך עליה כשקובעה שנית וספק ברכות
להקל פח
א"ש
This comment has been removed by the author.
Deleteהאם ידוע לכבודו שמא יש הסוברים שאין לברך גם אם מסר את המזוזה לבדיקה, ויודע שרק יחזור לקבעו מחר או מחרתיים??
Deleteואם ידע מסברא זו מי הם? ומה טעמם?
זה מאוד מעננין אותי.
lichora safek brachois lehakel
ReplyDeleteFrom the lashon of the Aruch Hashulchan 289:4 it implies only next day one makes a new bracha.See also his comparison with mezuzahs to taking off a talis.
ReplyDeleteR" Ovadiah Yosef holds that one always makes a bracha on re e fixing mezuzahs even for the same day.(see the sefer Sechel Tov sif katan 26 and 27).
In general often there is a reason to make a new blessing in any case, either because the mezuza was posul or upside down or posted incorrect according to halacha.