stamforum

stamforum
פורום בינלאומי לנושא סת"ם

Monday, February 6, 2012

bracha - reaffixing the mezuza after checking

When giving mezuzos to be checked, it is the regular hoira'a here in yerushalayim that if they are reaffixed the same day a person doesn't have to make a bracha when putting them back [each one to its exact place]. But if they are only put back the next day (or later) one must make a bracha.
Are there any other minhagim in this case/s?

8 comments:

  1. THE RABBANIM HERE PASKEN THE SAME WAY.

    THE ONLY TIME IT IS A SAFEK IS IF THE MEZUZOS WERE TAKEN DOWN BEFORE SHKIYA AND PUT UP AFTER TZES. BUT THE NEXT DAY IS DEFINITELY CHAYEV A BRACHA

    ReplyDelete
    Replies
    1. מענין שקיע למזוזה?

      Delete
  2. Here in NY no bracha is recited even if they were taken off in morning and put back at night.
    I am not clear whats the halacha if the mezuzos are not marked to be put back on the same place.

    ReplyDelete
    Replies
    1. הרב מדברצין בעל באר משה ז"ל היה אומר שאין לברך רק ורק אם בעל המזוזה עומד כל זמן מול הסופר מתחלה עד סוף הבדיקה ומחזירם מיד. דוקא בצורה זאת אין צריך לברך, אבל אם הלך ללמוד הרי הסיח דעתו וחייב שוב לברך.
      ובספר מבי דינא מביא ששעה או שעתיים חשיב הפסק

      וכן בילקוט יוסף :
      מי שהסיר את המזוזה מפתח ביתו ונתנה לסופר כדי לבודקה ולהגיה
      אותה ונמצאת כשרה כשחוזר לקובעה בפתח ביתו חוזר ומברך לקבוע מזוזה
      ואם הסיר המזוזה על דעת לעשות לה תיק נאה יותר וחוזר לקובעה אין צריך
      לברך אלא אם כן השהה אותה בידו שעדת רבות עד שהסיח דעתו ממנה שאז
      צריך לברך קודם שיקבענה ואם נפלה המזוזה מעצמה ממזוזת הפתח וחוזר
      לקובעה הדבר שנוי במחלוקת אם יברך עליה כשקובעה שנית וספק ברכות
      להקל פח

      א"ש

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. האם ידוע לכבודו שמא יש הסוברים שאין לברך גם אם מסר את המזוזה לבדיקה, ויודע שרק יחזור לקבעו מחר או מחרתיים??
      ואם ידע מסברא זו מי הם? ומה טעמם?

      זה מאוד מעננין אותי.

      Delete
  3. From the lashon of the Aruch Hashulchan 289:4 it implies only next day one makes a new bracha.See also his comparison with mezuzahs to taking off a talis.
    R" Ovadiah Yosef holds that one always makes a bracha on re e fixing mezuzahs even for the same day.(see the sefer Sechel Tov sif katan 26 and 27).

    In general often there is a reason to make a new blessing in any case, either because the mezuza was posul or upside down or posted incorrect according to halacha.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.