stamforum

stamforum
פורום בינלאומי לנושא סת"ם

Wednesday, May 16, 2012

Letter Bet


What would you say about the letter BET as depicted in the above picture.  In this case the right descender of the letter meets the moshav before the middle of the letter.  As such, the EKEV is wider than the letter.  Would you consider this a serious enough shinui in the TZURAT OT to invalidate the letter?

Name is Csav Ashuros

Is it muter to write a child's name b'csav ashuros with dio to put on their siddur?

Is this a valid argument?


הקונה התמים רוצה שהתפילין והמזוזות שהוא קונה ישארו כשרים לעולמים. אף אחד אינו מסכים שהסת"ם שלו יפסלו בקלות. הרשב"א כותב על כתיבת ספרים בדיו: "לענין ספרים דבעינן דבר המתקיים לעולם".(שבת,קטו). הרמב"ם כותב על דיו שאינו מתקיים: "איך יכתב בכגון זה דבר שירצו שיתקיים אלפי שנים?" (שו"ת הרמב"ם, סימן קלו). צמח צדק כותב שלש פעמים: "עיקר מעלת הדיו הוא זה דכשכותבים בו הוא דבר של קיימא ... עיקר מעלת הדיו היינו שהוא דבר של קיימא ...  עיקר ענין הדיו הוא דבר של קיימא".  על דיו שנושר מן הקלף כתב צמח צדק:  "להזהיר שמרבוי הגלאנץ לא יהיו נושרים וקופצים האותיות". (צ"צ, שו"ת, או"ח, טו).  מכאן אנו למדים שדיו חייב להיות כזה שמתקיים לעולם (או אלפי שנים) ואינו נושר וקופץ מן הקלף.

המציאות בימינו היא שיש דיו "עפצים וקנקנתום" שנסדק ונשבר בקלות והדיו מתקלף ונופל. כל הפסולים שנמצאים בימינו בדיו נגרמים בגלל דיו כזה שנפסל בקלות ואינו מתקיים. יש פוסקים שכתבו שדיו עפצים וקנקנתום כן מתקיים, ואנו רואים שיש דיו בימינו שנפסל בקלות ואינו מתקיים.  מכאן שדיו פגום כזה הקרוי "עפצים וקנקנתום" בימינו איננו אותו דיו שעליו דברו הפוסקים, ואין שום מסורת על דיו פגום כזה שעושים בימינו. 

מבחינת הקונה, סת"ם כתובים בדיו שנפסל בקלות הם הונאה. ומכיון שהקונה אינו יכול לבדוק תפילין ומזוזות כל יום, יכול להיות בהם גם איסור של "לפני עור לא תתן מכשול".

Ibud ha-Oros

According to the opinion that holds that one who is m'abed oros and say they are doing it l'shem Sefer Torah may even use it then for Tefillin, Mezuzos or a Megillah (since it's colel all of the kedushas.) What about if the Sofer wishes to write a megillah and 'draw' on it as well many tzuros like some are nohag to do. Is this a problem? They made it with the intention of a Sefer Torah however can use it for any other Kedusha (even something less.) However maybe these pictures are not part of the "kedusha" of the megillah (more a theoretical shailo or in a case where the proper tanai wasn't made.)
Can I get advice on the Tzurah of a Yud  I am uploading 2 pictures  (yud of Ki)

On the right side a kotz has been added by a touchup.  also the regel yemin swings round quite far and has a Moshav.


Any thoughts?

Mendel Gorman

Hey there!

What should be done, if while writing a ה, you wrote the gag and the left regel, and the left regel is touching the gag k'chut hasara, and you have not yet written the right regel?
Is it an issue of chak tuchos to separate the regel from the gag? is this the machlokes of radach "chak tuchos bechatzi os"?