Both the Shulchan Aruch Harav and the Mishnah Brurah use similar terminology when describing the importance of the shin being "pointy" on the bottom and all three branches of the letter shin meeting at a point or "chad" at the bottom of the letter. There is a strong foundation in Halacha for this and for the bottom of the shin to be flat like a moshav (base) is considered questionable (Pri Megadim) and definitely not Kosher Lechatchillah. It is worse if the moshav is very wide, but it is still questionable if it is lechatchillah if there is a thick noticeable base rather than a chad. Even for Sephardim, who lechatchillah make an angular base, it is still important that the base is indeed on a (significant) angle. If the base is flat, even if all three branches of the shin come out of the base connected , as in the top picture, it is problematic. It is worse in the bottom picture below where the right head/ branch comes out of the right part of the base and the m
I think the second letter looks like a ן.
ReplyDeleteמותר לתקן
ReplyDeleteוכן נראה דעת המקדש מעט, שמותר לתקנו. אבל כל זמן שלא תיקנו אין להכשיר
DeleteSORRY ,I reviewed mikdash me-at and he is machmir by nun sofit.
ReplyDeleteFood for thought:
וימת תרח בחרן has a nun hafucha
we may understand that it is a kosher letter but the foot is not centered as regular nun but comes out of left side.or we may understand that if not for the kabula this would be posul letter.
אתה צודק. משמעות המקדש מעט דפסול ולא מהני תיקון בראש הפוך
Deleteומ"מ נראה לי נכון לדינא דמהני תיקון, ואין כאן שינוי גמור בצורתה
SORRY ,I reviewed mikdash me-at and he is machmir by nun sofit.
ReplyDeleteFood for thought:
וימת תרח בחרן has a nun hafucha
we may understand that it is a kosher letter but the foot is not centered as regular nun but comes out of left side.or we may understand that if not for the kabula this would be posul letter.
Not sure what you mean. A nun hafucha is added to the words. It's not a letter at all. It's a symbol (like to nekuda on top of some Osiyos) in the shape of a nun hafucha.
Deletethere are many minhagim how to make the nun hafucha see the recent קובץ חצי גברים for examples
Deleteאדה"ז פוסק בשו"ע סימן ל"ו סעיף א
ReplyDelete"אבל אם שינה לא פסל אלא א"כ הפסיד צורת האות לגמרי"
אולם הרב משה ויינר כאן פוסק:
אין כאן שינוי גמור בצורתה, כל זמן שלא תיקנו אין להכשיר! ומ"מ נראה לי נכון לדינא דמהני תיקון
אינני יודע מה דעת שו"ע אדמה"ז בשאלה זו - של נו"ן פשוטה
ReplyDeleteהשאלה שלפנינו תלויה בשתי בעיות שדנו האחרונים
א. מה דין נו"ן פשוטה שראשה כוי"ו ולא כזיי"ן
ב. מה דין נו"ן אם ראשה הפוך
לכן לדעתי בשתי מקרים הללו להחמיר שלא להכשיר כמו שהו, אבל להתיר לתקנן שלא כסדרן, ועל דרך שיטת הצמח צדק בנוגע לכ"ף פשוטה מרובעת, ובדין יוד"י האל"ף שנדבקו יותר מדי לגג
There is a slight rosh on the left side. The question is whether this is sufficient to save it from appearing like a nun hafuch, which is pasul according to the MM. The taller, albeit narrow, head on the left side makes it stand out more, which may be a hatzala.
ReplyDeleteclarification- makes in stand out more meaning, makes the left side of the head more noticeable than if it would have been the same height as the right side
Delete