A place for English speaking sofrim (scribes), magihim (examiners), rabbis and vendors of Stam (Torah, Tefillin and Mezuzah scrolls) from around the world to communicate, share ideas, ask questions and offer support and advice.
Anything that is a Ksav counts. See Shulchan Aruch Even HaEzer Siman 125, that conspicuous colors and pencil constitute Ksav. Although it is not Kosher for STaM, it is still Ksav. Thus, a pencil mark or crayon mark than connects letters or parts of letters is seen the same way D'yo is, regarding Negios and Tzuras HaOsios. A pencil or crayon line that - if it were D'yo - would alter Tzuras HaOs, does so even though it couldn't be Kosher Ksav,
יש בזה ב' נדונים: הא' מה שהצבע מכסה הדיו הב' מה שהצבע ממורח באופן שאם היה דיו כשר היה מפסיד צורת האותיות בהחלט.
הנה, גבי נדון הא' מותר להעביר הצבע מעל קווי האות דומיא דכ' המחבר בשו"ע 'מעביר הזהב וישאר כתב התחתון'. ואע"פ דבמ"ב דבביאו"ה כתב דבשאר צבע 'לא שייל כ"כ תקנתא דמעביר' - אין זה מפאת הדין אלא מפאת שחמעשה זהב קל יותר להעסיר מעל הדיו מבצבע אחר. אבל אם אמנם יכולים להעבירו - מותר. ואין בזה משום שלכ"ס וגם משום ח"ת ליכא.
אבל בנדון דידן יש בעיא יותר חמור: והוא דנתלכלך כ"כ שאם היה דיו - בודאי לא היו ניכרים האותיות... ובזה יש הרבה אחרונים שהחמירו שאע"פ שאינו צבע הכשר לסת"ם - מ"צ חשוב הפסד צורת האות. אלא דבאבני נזר מיקל בזה. וזה צריך שאלת רב מורה הרואה בפועל בתחום הסת"ם.
Both the Shulchan Aruch Harav and the Mishnah Brurah use similar terminology when describing the importance of the shin being "pointy" on the bottom and all three branches of the letter shin meeting at a point or "chad" at the bottom of the letter. There is a strong foundation in Halacha for this and for the bottom of the shin to be flat like a moshav (base) is considered questionable (Pri Megadim) and definitely not Kosher Lechatchillah. It is worse if the moshav is very wide, but it is still questionable if it is lechatchillah if there is a thick noticeable base rather than a chad. Even for Sephardim, who lechatchillah make an angular base, it is still important that the base is indeed on a (significant) angle. If the base is flat, even if all three branches of the shin come out of the base connected , as in the top picture, it is problematic. It is worse in the bottom picture below where the right head/ branch comes out of the right part of the base and the m
We all know that there is no ancient source that requires ink to be מן המותר בפיך . Possibly, as said here before, because in the olden days ink was always מן המותר בפיך and the question was never raised. It was probably self-evident. Nowadays, no decent Rav will approve an ink which is not מן המותר בפיך . Who was the first one to raise this question? Was it raised because of animal ingredients or because of non-kosher wine?
Anything that is a Ksav counts. See Shulchan Aruch Even HaEzer Siman 125, that conspicuous colors and pencil constitute Ksav. Although it is not Kosher for STaM, it is still Ksav. Thus, a pencil mark or crayon mark than connects letters or parts of letters is seen the same way D'yo is, regarding Negios and Tzuras HaOsios. A pencil or crayon line that - if it were D'yo - would alter Tzuras HaOs, does so even though it couldn't be Kosher Ksav,
ReplyDeleteיש בזה ב' נדונים:
ReplyDeleteהא' מה שהצבע מכסה הדיו
הב' מה שהצבע ממורח באופן שאם היה דיו כשר היה מפסיד צורת האותיות בהחלט.
הנה, גבי נדון הא' מותר להעביר הצבע מעל קווי האות דומיא דכ' המחבר בשו"ע 'מעביר הזהב וישאר כתב התחתון'. ואע"פ דבמ"ב דבביאו"ה כתב דבשאר צבע 'לא שייל כ"כ תקנתא דמעביר' - אין זה מפאת הדין אלא מפאת שחמעשה זהב קל יותר להעסיר מעל הדיו מבצבע אחר. אבל אם אמנם יכולים להעבירו - מותר. ואין בזה משום שלכ"ס וגם משום ח"ת ליכא.
אבל בנדון דידן יש בעיא יותר חמור: והוא דנתלכלך כ"כ שאם היה דיו - בודאי לא היו ניכרים האותיות... ובזה יש הרבה אחרונים שהחמירו שאע"פ שאינו צבע הכשר לסת"ם - מ"צ חשוב הפסד צורת האות. אלא דבאבני נזר מיקל בזה. וזה צריך שאלת רב מורה הרואה בפועל בתחום הסת"ם.