Sikra al gaby Deyo




This is marker that a kid wrote. Can I just remove it like Zahav? Or is "Sikra" worse because you write with it? 


Comments

  1. Anything that is a Ksav counts. See Shulchan Aruch Even HaEzer Siman 125, that conspicuous colors and pencil constitute Ksav. Although it is not Kosher for STaM, it is still Ksav. Thus, a pencil mark or crayon mark than connects letters or parts of letters is seen the same way D'yo is, regarding Negios and Tzuras HaOsios. A pencil or crayon line that - if it were D'yo - would alter Tzuras HaOs, does so even though it couldn't be Kosher Ksav,

    ReplyDelete
  2. יש בזה ב' נדונים:
    הא' מה שהצבע מכסה הדיו
    הב' מה שהצבע ממורח באופן שאם היה דיו כשר היה מפסיד צורת האותיות בהחלט.

    הנה, גבי נדון הא' מותר להעביר הצבע מעל קווי האות דומיא דכ' המחבר בשו"ע 'מעביר הזהב וישאר כתב התחתון'. ואע"פ דבמ"ב דבביאו"ה כתב דבשאר צבע 'לא שייל כ"כ תקנתא דמעביר' - אין זה מפאת הדין אלא מפאת שחמעשה זהב קל יותר להעסיר מעל הדיו מבצבע אחר. אבל אם אמנם יכולים להעבירו - מותר. ואין בזה משום שלכ"ס וגם משום ח"ת ליכא.

    אבל בנדון דידן יש בעיא יותר חמור: והוא דנתלכלך כ"כ שאם היה דיו - בודאי לא היו ניכרים האותיות... ובזה יש הרבה אחרונים שהחמירו שאע"פ שאינו צבע הכשר לסת"ם - מ"צ חשוב הפסד צורת האות. אלא דבאבני נזר מיקל בזה. וזה צריך שאלת רב מורה הרואה בפועל בתחום הסת"ם.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog